Skåne v. Norrland och allt där i mellan

Jag tillhör en av dom lyckligt lottade som har bott i både Skåne och Norrland. Det kanske ni inte visste men så är det i alla fall. Jag vill gärna tro att jag är ganska fördomsfri också efter mina tre år i Stockholm. Jag har flera bra anledningar till varför jag skulle kunna bo i Skåne i framtiden, flera bra anledningar att bo i Stockholm och efter några år här i Piteå är jag ganska säker på att det kommer finnas anledningar som gör att jag lika gärna skulle kunna bo här. Jag har lärt mig att man inte ska vara så säker på var ens hem kommer att vara för det händer alltid något som gör att det ändå aldrig blir som man har tänkt sig. Så är det med allt i livet.

I alla fall så kom jag på mig själv med att småskratta lite idag när vi hade föreläsning. Vi kom på något sätt in på dialekter och om huruvida en skåning kunde platsa som reporter/journalist på en lokal radio eller tv-station här i Norrland. Kan en norrlänning "acceptera" att en snabbsnackad skåning läser upp DERAS nyheter utan att det känns helt åt helvete? I don't think so. Ha! När jag började fundera på detta kom jag på att reaktionen hos skåningarna skulle vara densamma om en segstartad norrlänning skulle dyka upp i deras eter. Sen snurrade tankarna vidare in på vad en stockholmare skulle säga om det dök upp en skånsk eller en norrländsk reporter på nyheterna i huvudstaden. Svaret mina vänner är....INGENTING! En stockholmare skulle inte bry sig. Betyder detta att stockholmare är mer fördomsfria?

Jag minns en gång när jag jobbade på McDonald's i Mellbystrand under det året jag pluggade i Båstad. Det kom ett medelålders par i Mcdriven och jag skulle ta betalt. Det första de påpekade var att jag inte var från Skåne och jag minns att jag skrattade till och svarade: Det stämmer bra, hörs det SÅ tydligt?
Jag kunde inte riktigt låta bli att vara ironisk. Mannen frågade sedan var jag kom ifrån och jag bad honom gissa. På grov skånska drar han därefter till med: Jag tror att du är från Kalix! Sen såg han stolt och förväntansfull ut medan han väntade på min bekräftelse på att han skulle ha rätt.
Jag stirrade tillbaka på honom i några sekunder för att han skulle få tid på sig att avslöjade att han skämtade. Det gjorde han inte. Han var gravallvarlig. Skåningarna tror nämligen att allt ovanför Hallandsåsen är Norrland.
Så Skåne kanske borde tillhöra Danmark och norrlänningarna kanske borde ge sig i lag med finnarna?






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: