Vinter i Piteå

Det är ingen barnlek det här med vinter, snö och kyla för en inflyttad norrlänning som mig. Fy fan rent ut sagt. Det är i sådana här lägen man får svära. Att gå utanför dörren är en ren pina. Dessutom är min näsa inte alls med på det hela med sibirisk kyla. Den strejkar och blöder mest hela tiden nu. Det sticker i lungorna när man går ut och försiktigt försöker dra efter andan. Dessutom ser man gammal ut efter några minuter eftersom håret, ögonfransarna och ögonbrynen antar en lätt gråaktig ton när det frostar till på nämnda ställen.

Några saker att tänka på:

-       Man ska INTE ha tunna fingervantar. Sådana fungerar i Stockholm. Inte här.

-       Man ska INTE ha sneakers på sig när man går ut. Sådana fungerar i Stockholm. Inte här.

-       Man bör ha någonting varmt över munnen och näsan. Det behöver man INTE i Stockholm.

-       Man måste ha termobyxor eller dubbla långkalsonger. Det behöver man sällan i huvudstaden.

Temperatur just nu: Någonstans runt minus 30 jävla grader. Att komma tillbaka hit efter en jul - och nyårsledighet på Gran Canaria blev en chock för kropp och själ.

Jag kan inte ens minnas när jag såg så här mycket snö senast. Förmodligen var det när jag var väldigt liten. Nog är det vackert alltid. Det ska man inte glömma bort.


Postat av: Olle

20 minus är riktigt skönt i bara jeans(utan långkalsonger) om man går i rask takt och får komma in någonstans varmt efterpå :)

Vår i Piteå är ju ett inlägg för sig då den verkligen är högaktningsvärd?



riktigt schysst bloggdesign

Datum: 2010-04-23 Tid: 20:11:38
URL: http://ollelove.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: