Vi påverkas inte av reklam - Yeah, right!

Okej, jag har funderat hela dagen på det här. Ända sen i morse faktiskt. Tidigt i morse skall tilläggas. Jag var nämligen på en föreläsning som handlade om sociala medier. Ni vet Facebook, Twitter, bloggar och såna grejer. Sociala medier är det samlade ordet för dessa saker. Det är nog bland det mest intressanta jag vet. Ni som inte har förstått att det är reklam jag försörjer mig på, ni vet det nu. That's exaclty what I do for a living som man brukar säga. Jag hjälper människor, våra kunder, att tjäna ännu mer pengar. Egentligen en ganska enkel ekvation kan man tycka. Det är närmligen det reklam och annonser går ut på. Man köper det för att tjäna ännu mer pengar. 

För några år sen var allt så mycket lättare om man jobbade med det som jag gör nu. Människor i vårt samhälle var mer mottagliga då. Det räckte med en stor annons, inte speciellt kreativ ska tilläggas, i den lokala morgontidningen med rubriken: "REA! Skynda dig att fynda" och så vidare för att få människor att skrida till handling. Tänk på all TV-reklam vi har blivit matade med genom åren sen kommersiell TV antastade vår värld. Det är lätt att tro att kommersiell radio och TV alltid har funnits men så är inte fallet. Hajjar ni tugget?

I början av den kommersiella "mediakanalens" födelse älskade vi reklamen. Våra ögonen hade inte skådat detta fenomen och vi var som tokiga. I fikarummen på arbetsplatserna pratade man om det senaste schampot som gjorde håret så ljuvligt glänsande och de där chipsen som knastrade så härligt mellan tänderna. Ja, ni fattar grejen va. Nu är vi inte lika lättroade av reklam. Tyvärr, säger jag. För nu måste jag jobba ännu hårdare mellan halvniotillfem för att vinna ert förtroende varje dag. Jag måste vara extra kreativ och alltid tänka ett steg före.

Visste ni förresten att ett ryskt investmentbolag vid namn Digital Sky Technologies har köpt 1,96 % av Facebook precis nu i dagarna? Och detta för en liten struntsumma på 200 miljoner dollar. Man har nämligen uppskattat att själva fenomenet och varumärket Facebook är värt ca 75 miljarder dollar. Tilläggas bör att Facebook har tappat lite sen 2007 då Microsoft köpte 1,6 % för 240 miljoner dollar. Tänk den som hade kommit på och implementerat varumärket "Facebook". Tryckt dit det på kartan liksom. Facebook har idag 190 miljoner användare världen över. 2,2 miljoner av Sveriges befolkning är registrerade användare. Och vi som hyllade Lunarstorm med dryga miljonen fjortisar för tio år sen. Moahaha.

Vi är mer aktiva i dag. Vi vill mer. För tio år sen litade vi på den där snygga tjejen som stod i TV-rutan och sög av en Magnumglass. Vi trodde på henne när vi såg det där soliga leendet efter den första slicken. Vi ville också le så där stort. Så vi köpte en Magnum. Too bad. I den bistra verkligheten går inte chokladen sönder på det där vackra sättet som den gör när hon tar sin första tugga i TV-reklamen. Vi blev besvikna. Men vi hade ingenstans att skrika ut vår frustration över denna "lögn" de visade i rutan. Nu kan vi blogga om den där jävla Magnum-glassen, skriva något nedvärderande om den på Twitter eller starta en "Jag hatar Magnum-glass"-grupp på Facebook. Detta är den "nya" generationens reklam mina vänner. 190 miljoner människor världen över kan säga sitt om Magnum-glassen genom ett par enkla knapptryck på datorn. Var än i världen de befinner sig. När som helst. Det ÄR coolt. Det ÄR intressant. Det ÄR framtidens masskommunikation.







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: