Motorcykel genom det vietnamesiska landskapet

Asiatiska killar kan vara ganska sota faktiskt. Det ar ingen hemlighet direkt. I dag nar vi vaknade var det ett ganska trist soldis som tackte Nha Trang (eller Nja Trang som vietnameserna sjavla sager). Vi beslutade oss efter en snabb overlaggning vid frukosten att vi skulle passa pa att aka ut och se oss omkring. Sagt och gjort, in pa travel-agencyn vagg i vagg med favorithaket och ut efter att ha betalat 20 dollar for en heldag med egna guider som skulle kora runt oss pa motorcykel. Jag hade hoga forhoppningar.

Vi gick tillbaka till hotellet och invantade de tva guiderna som efter en halvtimme dok upp pa varsin uraldrig "motorbike". Jag granslade den ena motorcykeln och tog tag i jackan pa den lille asiaten som jag vid forsta ogonkastet och handskakningen fann ratt charmig. Det blir ganska narganget pa en motorcykel nar man sitter bakom sadar. Det drojde inte mer an kanske fem minuter innan han borjade fraga ut mig. "Where you from?" "What is your job?" Are you single?" och yada-yada ni vet. Jag borjade skruva obekvamt pa mig och forsokte komma langre i fram honom. Latt att han gar i gang pa att ha tjejer som trycker sig emot honom dagarna i anda. Hmm.

Anyway, de korde oss ut pa landsbygden, langt at helvete. Vi stannade mitt ute i ingenstans och de bad mig slicka pa sockerror. Jag fragade: " I'm not going to be sick doing this, right?" och sa skrattade de sa de fick tarar i ogonen. Men jag slickade for allt vad tygen holl och det var sott och gott. De visade banan- , majs- och kaffeplantage. Sen vidare upp i bergen till ett vackert vattenfall. Vi vadade genom vattenfallet och strommarna var starkare an jag trodde. Men guuud, sa fint och klart vatten. Man riktigt kande hur rent det var. Under lunchen som foljde sa insag jag vilka trevliga snubbar vi hade fatt som guider anda. Inte alls sliskiga som jag trodde. Vi larde dom svenska ord som lok och gurka. Ni ska veta hur roligt det later nar en vietnames sager gurka. De kan inte saga R men hej vad de forsokte. Sen skrattade de och sag stolta ut och vi beromde dom for att de var "good students". Jag rakade vid nagot tillfalle saga "cool man" och efter det sa de samma mening minst 15 ggr pa raken. Efter lunch gjorde vi ett snabbt stopp pa en liten krokodilfarm. Krokodilerna sov visst middag for de var inte sa pratsugna. Men sma och sota var de. Pa hemvagen stannade de aterigen mitt ute i ingenstans och sa at oss att "take a walk and take some pictures". Det var sa himla vackert. Ombaddad av hoga berg stod vi mitt ute i vildmarken dar det lag hus gjorda av lera, styckade risfalt och massa getter. Det gar inte riktigt att forklara men det var sa tyst och lugnt och samtidigt valdigt speciellt. De visade oss risplantor och blommor som "vissnade" nar man petade pa dom. Det har med andra ord varit en handelserik dag.

Det blev valdigt resedagboksaktigt det har marker jag....hmm. Jag vet inte om jag gillar det.

Jag sitter har nyduschad efter middag pa favvo-haket bakom hornet och en "Chocolate Ized" nere vid stranden. Dags att somna in for i dag. Och visst hoppas vi att soldiset har lattat tills i morgon val?






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: