Konsten i att vara snäll

Jag har köpt en ny bok. Den låg på hallmattan och väntade på mig när jag kom hem från jobbet förut. Jag tror på den här boken. Så fort jag har avslutat Lyckan, kärleken och meningen med livet så väntar den här nya boken på att börja läsas. Jag fastnade för den här boken för att det kändes som att jag kunde relatera mycket till den bara genom att läsa sammanfattningen på baksidan av den. "Konsten att vara snäll". Det står på den att alla människor borde läsa den här boken och att vara snäll oftast kopplas samman med något naivt, mesigt och dumt. Men vad tusan, att kunna vara snäll handlar väl om att att man har en stor portion etik och moral inom sig? Jo, jag tror på den här boken. Den ska lära mig hur man är en snäll människa. En äkta snäll människa. Den ska lära mig att det man gör för andra, gör man också för sig själv. Den ska lära mig att det faktiskt lönar sig att vara snäll. Jag ska bli en snäll människa.

För övrigt har jag haft lite grinig dag. Jag surade till rejält när jag sicksackade mig genom T-centralen i morse efter tågresan från Vingåker. Tidningen City borde ha sig en fet jävla smocka. "Tänk om alla dagar vore som måndagar!" Vad är det för jäkla idioter som kommer på en sådan headline? Måndagar borde förbjudas, inte hyllas. Sen följde en strulig förmiddag där det mesta gick snett. Lunchen var jag tvungen att ägna åt en resa tur och retur ut till Sundbyberg i snöyran. ComHem höll inte vad de lovade så digitalboxen till TV'n hamnade ute i Sundbyberg. Jag var riktigt grinig på resan dit vill jag lova. Det snöade och blåste som aldrig förr när jag grävde ner händerna djupt i fickorna och började traska med bestämda steg genom Sundbyberg mot Sturegatans spelbutik. Jag fick min digitalbox i alla fall och när jag lyfte blicken och såg mig omkring kände jag verkligen hur mycket jag kommer älska att bo där. Jag blev varm i hjärtat och fick rosiga kinder nästan på en gång. Med digitalboxen under armen gick jag tillbaka mot t-banan med ett löjligt leende på läpparna.

Det har ju snöat hela dagen i hufvudstaden också. Det är riktigt äckligt, blött och smutsigt inne i city. Tyvärr finns det inget bra och fint alls med snö när man befinner sig mitt inne i smeten. Allt är som en stor, äcklig sörja. Dessutom så lamslås ju hela Stockholm så fort det börjar dimpa ner snö från himlen. Det är konstigt att det blir samma visa varje år. Man kan ju tycka att stockholmarna borde vara förberedda någon gång? Icke.

Jag hade tänkt springa efter jobbet men när jag satte fötterna på Gubbängens marker insåg jag snabbt att jag fick skrota de planerna. Det var väldigt INTE plogat och snorigt halt. Så nu sitter jag här i soffan och funderar på om jag ska laga matlåda till i morgon eller springa ner med biljardbordet i källaren först....

En sak är helt klar i alla fall. Jag vill flytta nu. Kan det inte bli lördag N-U?






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: